
Welkom bij module 2.
In deze module hebben we het over “de profielen van de hoogbegaafde kinderen’.
In 1988 stelden Betts & Neihart op basis van hun ervaring in de vorm van observaties, interviews en literatuuronderzoek zes profielen op van begaafde leerlingen. In 2010 werden deze profielen bijgewerkt. De zes profielen zijn een theoretisch concept waar vanuit inzicht verschaft kan worden.
Voor alle profielen geldt dat deze niet statisch zijn. Ook kunnen leerlingen zich afhankelijk van o.a. de omgeving anders profileren in verschillende situaties. Bovendien kan een leerling bijvoorbeeld door goede begeleiding of juist het uitblijven daarvan van het ene profiel naar het andere profiel verschuiven. In de komende lessen worden de 6 profielen uitgelegd.
Het is daarom van cruciaal belang dat deze kinderen de nodige ondersteuning en begeleiding krijgen in hun ontwikkeling. Ze hebben behoefte aan uitdagende leeromgevingen die hun intellectuele nieuwsgierigheid stimuleren en hen in staat stellen om hun potentieel ten volle te benutten. Daarnaast is het belangrijk om ruimte te creëren voor sociaal-emotionele ontwikkeling, zodat deze kinderen leren omgaan met de uitdagingen die het hoogbegaafd zijn met zich meebrengt.